SE-KLIK, SEPOTONG AYAT

SAMPAIKAN WALAU SEPOTONG AYAT

DOA MENUNTUT ILMU

بسم الله الرحمن الرحيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani

اَللَّهُمَّ اِنْفَعْنِي بِمَا عَلَّمْتَنِي وَعَلِّمْنِي مَا يَنْفَعُنِي وَارْزُقْنِي عِلْمًا يَنْفَعُنِي وَزِدْنِي عِلْمًا وَالْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى كُلِّ حَالٍ وَأَعُوذُ بِاَللَّهِ مِنْ حَالِ أَهْلِ اَلنَّارِ

"Ya Allah, manfaatkanlah untuk diriku apa yang telah Engkau ajarkan kepadaku dan ajarilah aku dengan apa yang bermanfaat bagiku dan limpahkanlah rizqi berupa ilmu yang bermanfaat bagiku1. Tambahkanlah ilmu kepadaku. Segala puji bagi Allah dalam keadaan apapun dan aku berlindung kepada Allah dari keadaan penghuni neraka."2


1 Riwayat Nasai dan Hakim dari Anas bin Malik radhiallahu’anhu.

2 Riwayat Tirmidzi dengan sanad hasan dari Abu Hurairah radhiallahu’anhu.


Sumber

WAKTU ANTARABANGSA

POST Terkini

get this widget here

Jumaat, Oktober 14, 2011

BAGAIMANA PROSES FOTOSINTESIS BERMULA DI WAKTU PAGI




Bissmillahirrahmanirrahim..

Firman Allah swt. 

Dan [Aku bersumpah] dengan malam, apabila ia menarik, dan oleh subuh apabila ia bernafas. (Surah At-Takwiir : ayat 17-18)

Fotosintesis adalah digunakan oleh tumbuh-tumbuhan dan kadang-kadang oleh bakteria tertentu dalam bentuk kehidupan yang sel tunggal menggunakan sinar matahari untuk menghasilkan gula (karbohidrat) daripada karbon dioksida dan air. 

Sebagai hasil daripada tindak balas ini, tenaga dalam sinar Matahari yang tersimpan di dalam molekul gula yang dihasilkan. 



Formula berikut meringkaskan tindak balas yang berlaku semasa proses tenaga solar bertukar menjadi tenaga kimia yang boleh digunakan:
6H2O + 6CO2 --- fotosintesis ---> C6H12O6 + 6O2
(6 molekul air + 6 molekul karbon dioksida telah bertukar menjadi 1 molekul gula dan 6 molekul oksigen melalui fotosintesis.) 




Cahaya adalah salah satu daripada unsur yang paling penting dalam proses Fotosintesis. 

Fotosintesis berubah-ubah dalam intensiti dan sumber cahaya yang berbeza. Dengan penerimaan sinaran Matahari pada waktu pagi, fotosintesis atau proses pengeluaran oksigen bermula.

Ketika tumbuhan menjalani fotosintesis, mereka mengambil karbon dioksida, gas berbahaya yang tidak diperlukan manusia, dari udara, dan mengeluarkan gas oksigen.

Oksigen yang kita bernafas merupakan sumber asas hidup kita, adalah produk utama fotosintesis. Kira-kira 30% oksigen dalam atmosfera yang dihasilkan oleh tumbuh-tumbuhan di atas tanah, baki 70% yang dihasilkan oleh tumbuh-tumbuhan dan hidupan satu sel di laut dan lautan.




Fotosintesis adalah satu proses yang kompleks, yang mana ahli-ahli sains masih belum difahami sepenuhnya. 

Proses ini tidak boleh dilihat dengan mata kasar, kerana mekanisme yang melibatkan atom dan molekul. Walau bagaimanapun, kita boleh melihat keputusan fotosintesis dalam oksigen yang membolehkan kita bernafas, dan dalam bahan makanan yang membuatkan kita hidup.

Fotosintesis adalah satu sistem yang melibatkan formula kimia yang rumit dan unit berat pada skala yang sangat kecil terdiri daripada persamaan paling sensitif. 

Terdapat berjuta makmal kimia yang menjalankan proses ini dalam semua tumbuhan hijau di sekeliling kita. Tambahan pula, tumbuh-tumbuhan telah membekalkan oksigen, makanan dan tenaga perlu tanpa henti selama berjuta-juta tahun.




Produktiviti fotosintesis diukur oleh tahap pengeluaran oksigen. Saat terhebat adalah pada waktu pagi, apabila sinaran Matahari yang paling tertumpu. 

Pada waktu subuh, daun mula berpeluh, dan peningkatan fotosintesis berlansung sewajarnya. 

Walau bagaimanapun, pada sebelah petang ia berlaku sebaliknya; dalam erti kata lain proses fotosintesis menurun, dan respirasi meningkat kerana apabila suhu naik peluh juga meningkat. Pada waktu malam, suhu jatuh, penurunan peluh dan kilang itu berehat.

Istilah "itha tanaffasa" dalam Surah at-Takwir, merujuk kepada waktu pagi, dalam erti kata lain, "apabila ia bernafas," adalah rujukan metafora untuk bernafas, pernafasan, atau bernafas secara mendalam. 

Istilah ini terutama menekankan cara bahawa pengeluaran oksigen bermula pada waktu pagi, dan bahawa tahap oksigen, penting untuk pernafasan, dijana pada masa itu.

Kepentingan fenomena juga ditunjukkan dengan menekankan bahawa Allah bersumpah atasnya. Cara Allah menunjukkan proses fotosintesis, antara penemuan paling penting dalam abad ke-20, di mana dalam ayat ini, merupakan satu lagi keajaiban saintifik Al-Quran.


SUMBER

Sesungguhnya orang yang beriman itu ialah orang yang apabila disebutkan Allah akan gementar hati mereka, dan apabila dibacakan ayat-ayat-Nya (ayat-ayat Allah) akan bertambahlah iman mereka, dan kepada Rab (Tuhan) mereka bertawakal. ( Surah an-Anfal : Ayat 2 )



3 ulasan:

Unknown berkata...

terimakasih ilmunya , saya mau izin copy di blog saya , terimakasih

Unknown berkata...

suka..

Tanpa Nama berkata...

info yang menarik..mohon izin tuk copy di blog pembelajaran sy..kembarailmuupsi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...