SE-KLIK, SEPOTONG AYAT

SAMPAIKAN WALAU SEPOTONG AYAT

DOA MENUNTUT ILMU

بسم الله الرحمن الرحيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani

اَللَّهُمَّ اِنْفَعْنِي بِمَا عَلَّمْتَنِي وَعَلِّمْنِي مَا يَنْفَعُنِي وَارْزُقْنِي عِلْمًا يَنْفَعُنِي وَزِدْنِي عِلْمًا وَالْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى كُلِّ حَالٍ وَأَعُوذُ بِاَللَّهِ مِنْ حَالِ أَهْلِ اَلنَّارِ

"Ya Allah, manfaatkanlah untuk diriku apa yang telah Engkau ajarkan kepadaku dan ajarilah aku dengan apa yang bermanfaat bagiku dan limpahkanlah rizqi berupa ilmu yang bermanfaat bagiku1. Tambahkanlah ilmu kepadaku. Segala puji bagi Allah dalam keadaan apapun dan aku berlindung kepada Allah dari keadaan penghuni neraka."2


1 Riwayat Nasai dan Hakim dari Anas bin Malik radhiallahu’anhu.

2 Riwayat Tirmidzi dengan sanad hasan dari Abu Hurairah radhiallahu’anhu.


Sumber

WAKTU ANTARABANGSA

POST Terkini

get this widget here

Sabtu, Mei 15, 2010

siapa DERHAKA siapa























Seorang ayah datang mengadu kepada Khalifah Umar ra tentang anaknya yang derhaka. Khalifah Umar ra memanggil anak itu lalu memarahinya.

Si anak pun menjawab : 

"Wahai amirul mukminin, tidak adakah hak anak ke atas ayahnya?"



Khalifah pun menjawab: 
" Ada. Memilih ibu yang baik (berketurunan baik). Memberi nama yang baik dan mengajarnya Al - Quran."

Si anak segera menjawab : 
" Ayah saya tidak pernah melakukan demikian. Ibu saya seorang zanjiyah (bekas kulit hitam), bekas isteri kepada seorang Majusi, mereka menamakan saya Joul (lipas) dan belum pernah mengajar saya satu huruf pun dari Al - Quran.



Setelah mendengar jawapan anak itu, Khalifah Umar ra berkata kepada ayahnya: 
" Engkau datang mengadu tentang anakmu derhaka, tetapi sebenarnya engkau telah menderhakakannya sebelum ia menderhakakanmu. Engkau telah merosakkan dia sebelum dia merosakanmu."


Wallahua'lam



Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...