SE-KLIK, SEPOTONG AYAT

SAMPAIKAN WALAU SEPOTONG AYAT

DOA MENUNTUT ILMU

بسم الله الرحمن الرحيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani

اَللَّهُمَّ اِنْفَعْنِي بِمَا عَلَّمْتَنِي وَعَلِّمْنِي مَا يَنْفَعُنِي وَارْزُقْنِي عِلْمًا يَنْفَعُنِي وَزِدْنِي عِلْمًا وَالْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى كُلِّ حَالٍ وَأَعُوذُ بِاَللَّهِ مِنْ حَالِ أَهْلِ اَلنَّارِ

"Ya Allah, manfaatkanlah untuk diriku apa yang telah Engkau ajarkan kepadaku dan ajarilah aku dengan apa yang bermanfaat bagiku dan limpahkanlah rizqi berupa ilmu yang bermanfaat bagiku1. Tambahkanlah ilmu kepadaku. Segala puji bagi Allah dalam keadaan apapun dan aku berlindung kepada Allah dari keadaan penghuni neraka."2


1 Riwayat Nasai dan Hakim dari Anas bin Malik radhiallahu’anhu.

2 Riwayat Tirmidzi dengan sanad hasan dari Abu Hurairah radhiallahu’anhu.


Sumber

WAKTU ANTARABANGSA

POST Terkini

get this widget here

Jumaat, Julai 01, 2011

KUARANTIN SEBAGAI KAEDAH MENCEGAH MEREBAKNYA WABAK PENYAKIT

Gambar dari Kosmo online ketika wabak H1N1 melanda seluruh dunia 









Nabi SAW bersabda: “Jika kamu mendengar tentang serangan wabak di sesuatu tempat/negeri, jangan memasukinya, tetapi jika wabak merebak di tempat di mana kamu berada di dalamnya, jangan tinggalkan tempat itu ” (HR Al-Bukhari dan Muslim.)


Selain itu, Nabi SAW bersabda:”Sesiapa yang melarikan diri dari tempat wabak itu adalah seperti orang yang melarikan diri dari berperang di jalan Allah, dan orang yang sabar dan tetap tinggal di mana dia berada, dia akan dianugerahi dengan pahala seorang syuhada’. ” (HR Ahmad.)










Aspek Saintifik Yang Menakjubkan:

Pada zaman Nabi SAW serta sebelum dan selepas zamanya sehinggalah Pasteur berjaya menemui kewujudan mikrob/kuman, manusia menyangka bahawa penyakit disebabkan oleh syaitan, hantu, dan bintang. seolah-olah ianya tiada kaitan dengan kebersihan atau perilaku tertentu, oleh yang demikian mereka meminta bantuan sihir dan keajaiban sebagai ubat.

Dalam persekitaran seperti itu, Nabi SAW mengadakankan sistem kuarantin yang kini dijadikan asas perubatan pencegahan moden selepas penemuan mikrob/kuman yang menyebabkan penyakit dan wabak. Nabi SAW memerintahkan para sahabatnya: “Jika kamu mendengar tentang serangan wabak di sesuatu tempat/negeri, jangan memasukinya, tetapi jika wabak merebak di tempat di mana kamu berada di dalamnya, jangan tinggalkan tempat itu “.

Dalam rangka untuk memastikan bahawa perintahnya akan dilakukan dengan betul, Rasulullah SAW mendirikan tembok di sekitar daerah wabak tersebut dan menjanjikan kepada orang-orang yang sabar dan tinggal di daerah wabak dengan pahala para syuhada’ , dan mereka yang melarikan diri dari itu dijanjikan malapetaka dan kehancuran. Oleh itu Rasulullah SAW bersabda “Sesiapa yang melarikan diri dari tempat wabak itu adalah seperti orang yang melarikan diri dari berperang di jalan Allah dan orang yang sabar dan tetap tinggal di mana dia berada, dia akan dianugerahi dengan pahala seorang syuhada’. “

Jika seorang yang sihat pada masa dua ratus tahun lalu diminta untuk tinggal dengan orang-orang sakit di daerah serangan wabak, ia akan menganggap ini tidak masuk akal dan bagi memenuhi keinginannya untuk hidup ia akan melarikan diri ke tempat lain. Hanya mereka yang Muslim tidak akan melarikan diri dan meninggalkan tempat/daerah berkenaan pada saat serangan wabak bagi mematuhi perintah Nabi SAW.










Orang-orang kafir mengejek mereka atas tindakan mereka yang Muslim ini sehingglah kemudian ditemuii bahawa orang-orang yang tampak sihat tanpa sebarang simpton wabak ini, adalah pembawa kuman, yang mungkin memindahkan wabak ke tempat lain di mana mereka telah berpindah ke situ. Mereka akan bergerak bebas dan bergaul dengan orang-orang yang sihat, sehingga mereka boleh menyebabkan orang-orang di tempat tersebut dijangkiti penyakit.

Siapakah yang memberitahu Nabi (SAW) fakta ini? Bolehkah seorang manusia tahu sesuatu seperti ini pada empat belas abad yang lalu, atau ianya adalah wahyu dari Allah Yang Maha Mengetahui, Allah Maha Kuasa. Allah, Yang Mahakuasa, berfirman:

[Dan katakanlah, wahai Muhammad, kepada orang-orang musyrik dan kafir, "Segala puji- pujian dan syukur hanya kepada Allah. Dia akan menunjukkan tanda-tandaNya dan kamu akan mengenali mereka. Dan Tuhanmu amat mengetahui apa yang kamu kerjakan ']. (An-Naml: 93)

Terjemahan artikel: QUARANTINE: A PROPHETIC DISCOVER
Suruhanjaya Ilmiah ayat Al-Quran & Sunnah, http://www.eajaz.org/

Disalin dengan sedikit ubahsuai dari : http://assabiel.com/?p=2596

Sesungguhnya orang yang beriman itu ialah orang yang apabila disebutkan Allah akan gementar hati mereka, dan apabila dibacakan ayat-ayat-Nya (ayat-ayat Allah) akan bertambahlah iman mereka, dan kepada Rab (Tuhan) mereka bertawakal. ( Surah an-Anfal : Ayat 2 )

Wallahua'lam

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...