SE-KLIK, SEPOTONG AYAT

SAMPAIKAN WALAU SEPOTONG AYAT

DOA MENUNTUT ILMU

بسم الله الرحمن الرحيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani

اَللَّهُمَّ اِنْفَعْنِي بِمَا عَلَّمْتَنِي وَعَلِّمْنِي مَا يَنْفَعُنِي وَارْزُقْنِي عِلْمًا يَنْفَعُنِي وَزِدْنِي عِلْمًا وَالْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى كُلِّ حَالٍ وَأَعُوذُ بِاَللَّهِ مِنْ حَالِ أَهْلِ اَلنَّارِ

"Ya Allah, manfaatkanlah untuk diriku apa yang telah Engkau ajarkan kepadaku dan ajarilah aku dengan apa yang bermanfaat bagiku dan limpahkanlah rizqi berupa ilmu yang bermanfaat bagiku1. Tambahkanlah ilmu kepadaku. Segala puji bagi Allah dalam keadaan apapun dan aku berlindung kepada Allah dari keadaan penghuni neraka."2


1 Riwayat Nasai dan Hakim dari Anas bin Malik radhiallahu’anhu.

2 Riwayat Tirmidzi dengan sanad hasan dari Abu Hurairah radhiallahu’anhu.


Sumber

WAKTU ANTARABANGSA

POST Terkini

get this widget here

Sabtu, Julai 23, 2011

MENGAPA SEBUTAN PENDENGARAN MENDAHULUI PENGLIHATAN DI DALAM AL-QUR’AN ? ( Bahagian 1 )








Allah, Yang Maha Kuasa berfirman:

“Dan janganlah kamu mengikuti apa yang tidak ada bagimu ilmu/pengetahuan; Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya itu akan ditanya/dipertanggungjawab​kan” (Al-Isra’ 17:36).

“Dan tidaklah kamu dapat menyembunyikan (kemaksiatan kamu) , bahawa akan memberikan kesaksian pendengaran, penglihatan-penglihatan dan kulit-kulit kamu, bahkan kamu menyangka Allah tidak mengetahui banyak tentang apa yang kamu lakukankan”. (Fusilat 41: 22).,

“Katakanlah (Muhammad): ‘ Terangkanlah kepadaku, jika Allah mencabut pendengaran dan penglihatan kamu, serta ditutup hati kamu, siapakah tuhan selain dari Allah yang dapat mengembalikan mereka kepada kamu’ “? (Al-An’am 6:46)



Apakah kemungkinan alasan di sebalik sebutan “mendengar” mendahului “melihat” dalam Al-Quran ?

1 – Pendengaran terbentuk lebih dahulu sebelum penglihatan di peringkat embrio, dan ia adalah deria pertama yang berfungsi dalam kehidupan. Fungsi pendengaran akan bermula pada bayi selepas kelahirannya, tidak sepertimana mata yang tidak berfungsi di saat bayi dilahirkan.

Dengan kata lain, Allah SWT menyatakan kepada kita bahawa pendengaran berfungsi pada awal bayi. Jika suatu bunyi gangguan dihasilkan berhampiran bayi yang baru lahir, dia merasa ketakutan dan menangis. Tapi jika tangan mendekati bayi yang sama, ia tidak bergerak atau tidak merasai bahayanya.

2 – Telinga lebih disukai dan lebih unggul dari mata, kerana ia tidak berhenti berfungsi semasa tidur. Sejak mula kehidupan, telinga befungsi selepas sahaja kelahiran, sementara beberapa organ lain mengambil masa beberapa hari atau tahun untuk berfungsi.

Mata memerlukan cahaya untuk melihat. Sinar cahaya yang terpantul pada objek-objek, kemudian masuk ke mata untuk melihat objek tersebut.. Jika gelap, mata tidak boleh berfungsi, tetapi telinga boleh berfungsi siang dan malam.

3 – Telinga adalah penghubung antara manusia dan dunia. Ketika Allah Yang Maha Kuasa menetapkan bahawa manusia di dalam gua tersebut tidur beberapa ratus tahun, Allah berfirman;

“Kemudian Kami tutup telinga mereka di gua itu selama beberapa tahun ” (Al-Kahfi 18: 11)

Oleh kerana itu ketika telinga tidak fungsi, orang di dalam gua tersebut tidur ratusan tahun tanpa gangguan apapun. Pergerakan bising di siang hari, berbanding dengan keheningan malam, menghalang manusia untuk tidur nyenyak. Namun, telinga tidak pernah tidur atau kehilangan perhatian.

Di dapati sebutan pendengaran mendahului penglihatan dalam Al-Quran, kecuali dalam satu ayat yang berkaitan hari kiamat di mana Allah SWT berfirman:

“Dan seandainya kamu melihat oranng-orang yang melakukan dosa menundukkan kepala mereka di hadapan Tuhan Pencipta mereka, (mereka berkata) wahai Tuhan kami , kami telah melihat dan kami mendengar , maka kembalikanlah kami (ke dunia), nescaya kami akan mengerjakan amal kebajikan , sungguh kami adalah orang –orang yang yakin”. (As-Sajdah 32: 12)

Dalam ayat ini saja Allah mendahulukan perkataan “melihat” daripada “mendengar”, apabila keadaan ngeri dan dasyatnya hari kiamat diperlihatkan kepada khalayak manusia sebelum didengari. Allah Yang Lebih Mengetahui.
.
Terjemahan artikel: What is the reason behind advancing hearing over sight in the Holy Quran? – Dr Sharif Kaf Al-Ghazal

http://www.quranandscience​.com/

Disalin dengan sedikit ubahsuai dari : http://assabiel.com/?p=238​7

Artikel Bersambung di : MENGAPA SEBUTAN PENDENGARAN MENDAHULUI PENGLIHATAN DI DALAM AL-QUR’AN ? ( Bahagian 2 )

Sesungguhnya orang yang beriman itu ialah orang yang apabila disebutkan Allah akan gementar hati mereka, dan apabila dibacakan ayat-ayat-Nya (ayat-ayat Allah) akan bertambahlah iman mereka, dan kepada Rab (Tuhan) mereka bertawakal. ( Surah an-Anfal : Ayat 2 )

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...