SE-KLIK, SEPOTONG AYAT

SAMPAIKAN WALAU SEPOTONG AYAT

DOA MENUNTUT ILMU

بسم الله الرحمن الرحيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani

اَللَّهُمَّ اِنْفَعْنِي بِمَا عَلَّمْتَنِي وَعَلِّمْنِي مَا يَنْفَعُنِي وَارْزُقْنِي عِلْمًا يَنْفَعُنِي وَزِدْنِي عِلْمًا وَالْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى كُلِّ حَالٍ وَأَعُوذُ بِاَللَّهِ مِنْ حَالِ أَهْلِ اَلنَّارِ

"Ya Allah, manfaatkanlah untuk diriku apa yang telah Engkau ajarkan kepadaku dan ajarilah aku dengan apa yang bermanfaat bagiku dan limpahkanlah rizqi berupa ilmu yang bermanfaat bagiku1. Tambahkanlah ilmu kepadaku. Segala puji bagi Allah dalam keadaan apapun dan aku berlindung kepada Allah dari keadaan penghuni neraka."2


1 Riwayat Nasai dan Hakim dari Anas bin Malik radhiallahu’anhu.

2 Riwayat Tirmidzi dengan sanad hasan dari Abu Hurairah radhiallahu’anhu.


Sumber

WAKTU ANTARABANGSA

POST Terkini

get this widget here

Ahad, Jun 26, 2011

PENGENALAN INDIVIDU MELALUI CAP JARI







Allah menerangkan bahawa pada hari kiamat, Allah akan kumpulkan kembali segala tulang belulang manusia dari mana ia berada walaupun tulang itu sudah menjadi habuk yang halus.


Seorang sahabat, Adwi ibn Abi Rabiah bertanya:"Adakah selepas mati kebangkitan semula? dan bagaimanakah Allah kumpulkan tulang belulang selepas menjadi habuk?"

Juteru, Allah turunkan wahyu bermaksud: "Apakah manusia mengira, bahawa Kami tidak akan mengumpulkan kembali tulang belulangnya? Bukan dengan demikian, sebenarnya Kami berkuasa menyusun kembali hujung jari jemarinya dengan sempurna”. (surah al-Qiyamah,3-4).

Menerusi ayat, Allah sudah kemukakan ilmu yang saintifik kepada manusia dalam mengenali atau mengenal pasti secara terperinci terhadap mana-mana individu menerusi cap jari tangan manusia.

Rahsia ilmu ini diturunkan di Mekah ditemui melalui penyelidikan forensic yang mangagumkan ahli sains terutama Barat.

Institusi mengesan dan menyelidik jenayah di Britian, Scotland mengiktiraf cap ibu jari sebagai alamat pengenalan individu pada 1902, diikuti polis di New York pada 1903.

Menerusi rahsia ilmu yang diturunkan oleh Allah, didpati rakaman dan garisan berjalur bulatan pada cap hujung jari individu khususnya cap ibu jari dalah berlainan antara individu .











Malah pada abad ke-21, penggunaan cap jari mula dipraktikkan pada urusan passport, keluar masuk pejabat kerajaan serta aspek keselamatan berbanding sistem pengenalan individu yang dikenali sistem Bertillon yang mengenalpasti gambar muka, ukuran panjang dan lebar kepala, panjang kaki kiri /panjang jari kecil kiri.

Disalin dari : http://www.fadhiri.com/2009/11/sains-dan-islam-2-cap-jari-manusia_09.html

Sesungguhnya orang yang beriman itu ialah orang yang apabila disebutkan Allah akan gementar hati mereka, dan apabila dibacakan ayat-ayat-Nya (ayat-ayat Allah) akan bertambahlah iman mereka, dan kepada Rab (Tuhan) mereka bertawakal. ( Surah an-Anfal : Ayat 2 )

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...