SE-KLIK, SEPOTONG AYAT

SAMPAIKAN WALAU SEPOTONG AYAT

DOA MENUNTUT ILMU

بسم الله الرحمن الرحيم

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani

اَللَّهُمَّ اِنْفَعْنِي بِمَا عَلَّمْتَنِي وَعَلِّمْنِي مَا يَنْفَعُنِي وَارْزُقْنِي عِلْمًا يَنْفَعُنِي وَزِدْنِي عِلْمًا وَالْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى كُلِّ حَالٍ وَأَعُوذُ بِاَللَّهِ مِنْ حَالِ أَهْلِ اَلنَّارِ

"Ya Allah, manfaatkanlah untuk diriku apa yang telah Engkau ajarkan kepadaku dan ajarilah aku dengan apa yang bermanfaat bagiku dan limpahkanlah rizqi berupa ilmu yang bermanfaat bagiku1. Tambahkanlah ilmu kepadaku. Segala puji bagi Allah dalam keadaan apapun dan aku berlindung kepada Allah dari keadaan penghuni neraka."2


1 Riwayat Nasai dan Hakim dari Anas bin Malik radhiallahu’anhu.

2 Riwayat Tirmidzi dengan sanad hasan dari Abu Hurairah radhiallahu’anhu.


Sumber

WAKTU ANTARABANGSA

POST Terkini

get this widget here

Rabu, Ogos 24, 2011

AL KISAH VIDEO TENTANG SYAITAN NIRRAJIM ( Bahagian 2 )

Lihat juga Al Kisah Video Tentang Syaitan Nirrajim ( Bahagian 1 )






VIDEO 12 : Tentang tipudaya Syaitan



"Dan sesungguhnya iblis telah dapat membuktikan kebenaran sangkaannya terhadap mereka lalu mereka mengikutinya, kecuali sebagian orang-orang yang beriman. Dan tidak ada kekuasaan iblis atas mereka, melainkan hanyalah agar Kami dapat membezakan siapa yang beriman kepada adanya kehidupan akhirat dari siapa yang ragu-ragu tentang itu. Dan Tuhanmu Maha Memelihara segala sesuatu." (Q.s. Saba': 20-1).


VIDEO 13 : Tentang Bahaya Internet






Wahai orang yang beriman, janganlah kamu dilalaikan oleh (urusan) harta benda kamu dan anak pinak kamu daripada mengingati Allah, dengan menjalankan perintah-Nya,dan ingatlah, sesiapa yang melakukan demikian, maka mereka itulah orang-orang yang rugi.(Surah al-Munafiqun 63:9)






VIDEO 14 : Syaitan Dibelengu Di Bulan Ramadhan




Rasulullah saw bersabda maksudnya “Daripada Abu Hurairah r.a. bahawasanya Nabi saw telah bersabda : “Apabila datangnya Ramadhan, maka dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup pintu-pintu neraka dan dirantai/dibelenggu para syaitan.” (HR al-Bukhari dan Muslim)




VIDEO 15 : Memasuki Rumah Dengan Menyebut Nama Allah 



"Apabila seorang lelaki memasuki rumahnya dan menyebut nama Allah semasa masuk dan menyebut nama Allah semasa makan. Syaitan akan berkata kepada konco-konconya, [kamu tidak ada tempat bermalam dan tidak ada makan malam]. Apabila dia masuk kerumahnya tanpa menyebut nama allah, syaitan akan berkata: [kamu semua mendapat tempat bermalam]. Apabila dia tidak menyebut nama Allah semasa makan, syaitan akan berkata: [kamu mendapat makan malam dan tempat bermalam]". (Hadis Muslim).


VIDEO 16 : Bahaya Beramal Tanpa Ilmu

Wahai Aba Dzar, kamu pergi mengajarkan ayat dari Kitabullah lebih baik bagimu daripada shalat (sunnah) seratus rakaat, dan pergi mengajarkan satu bab ilmu pengetahuan baik dilaksanakan atau tidak, itu lebih baik daripada shalat seribu raka'at. (HR. Ibnu Majah)




VIDEO 17 : Larangan Berdua-duaan Bersama Bukan Mahram





Diriwayatkan dari Jabir bin Samirah r.a, ia berkata, "Umar bin al-Khattab berkhutbah di hadapan kami di al-Jabiyah, ia berkata, 'Rasulullah saw. berdiri di tempat aku berdiri di hadapan kamu pada hari ini dan beliau bersabda, "Berbuat baiklah kepada sahabat-sahabatku, kemudian kepada orang yang datang sesudah mereka, kemudian kepada orang yang datang sesudah mereka. Kemudian akan tersebar kebohongan sehingga seorang bersaksi sebelum ia diminta untuk bersumpah. Barangsiapa yang meninginkan tempat di bagian tengah surga hendaklah ia mengikuti jama'ah. Karena syaitan bersama orang yang sendirian, terhadap dua orang ia agak menjauh. Janganlah salah seorang diantara kamu berkhalwat (berdua-duaan) dengan seorang wanita karena syaitan adalah yang ketiga. Barangsiapa yang kebaikannya membuatkan gembira dan keburukannya membuatnya sedih, maka dia adalah mukmin," (Shahih, HR at-Tirmidzi [2165], Ibnu Majah [2363] dan Ibnu Hibban [4576]).


VIDEO 18 : Doa Sebelum Masuk Tandas

<
Tandas ialah rumah iblis dan syaitan. iblis dan syaitan ini adalah makhluk yang telah dilaknat oleh Allah. Sebelum masuk ketandas bacalah doa ini: Ertinya: Dari Anas, sabda Nabi saw,:
"Ya Tuhan, hamba berlindung kepadaMu dari segala kekotoran dan segala kejahatan"
(Riwayat Bukhari)






Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...